Екопътека „Лозенска планина“

Ели Витанова, 25.06.2020г.

Екопътека „Лозенска планина“ е красива, приятна и ненатоварваща. Добре обозначена е с червена и жълта маркировка. Тежките изкачвания са малко и то нарядко, а по пътя за връх Половрак ще минете покрай Лозенския манастир „Св. Спас“ и паметник на незнаен боец от Хвърковата чета на Бенковски. Към края на пътеката се излиза от гората и се разкриват красиви панорамни гледки към Рила, Верила, Плана, Витоша и даже Стара планина в далечината зад софийското поле.

Началото на пътеката се намира в горната част на село Лозен – по-специфично при „НУЛЦ на БЧК – Лозен“. Има удобен паркинг и ясно обособено начало на пътеката. Нагоре пътеката се пресича, раздвоява и слива с доста други малки пътечки, но почти всички от тях водят нагоре към върха и е много трудно човек да се загуби.

По пътеката за връх Половрак първо ще срещнете Лозенския манастир „Св. Спас“ (за около 40 минути). Пътят до манастира може да се измине пеш, а може и с кола. Заслужава си да отбиете за отдих и за да разгледате красивия манастир. От местоположението му на склона се разкрива великолепна панорамна гледка към Софийското поле със Стара планина на заден план.

Манастирът е бил построен по времето на Второто българско царство и е най-източният манастир от впечатляващия манастирски комплекс Мала Света Гора. Кръстен е в чест на Спасовден – денят, 40 дена след Възкресението, в който Исус се изкачва към небесата. Манастирът е претърпял многобройни разрушавания и възстановявания из вековете. Има периоди, през които е служел като училище за жителите на София и околните селца. След като османците го разрушили през 17-ти век, за последен път е възстановен през 1821 и оттогава е добре поддържан.

След манастира се продължава нагоре по пътеката, която започва да се разклонява, но повечето разклончета все държат в същата посока. За най-сигурно – следвайте маркировката. Точно след манастира има кратък стръмен участък и след него стигате до открита поляна, перфектни за отдих и пикник. Като продължите още направо стигате един разклон с пейка и знаци, където свивате вдясно.

Стигате до бяла ограда с бяла табела за проекта „Не-Познати в София“. Като влезете в ограждението, вътре ще намерите паметника на незнайния боец от Хвърковата чета на Бенковски, която представлява скромен гроб с развято българско знаме над него.

Като продължите и излезете от другата страна на бялата ограда след само стотина метра ще стигнете до връх Половрак. Висок 1182 метра, той е третия най-висок връх в Лозенска планина. Във всички посоки ще ви се разкрият замайващи панорамни гледки към заобикалящите планини и села. Прекрасно място за отдих, за любуване на гледката и за щракване на някоя снимка.

Разгледайте още снимки тук:

Как да стигнем?

Село Лозен се намира в югоизточната част на София-град.

От София:

• Излизате от София в посока Пловдив по автомагистрала Тракия.
  • Малко след като сте излезли от София ще има отбивка вдясно за село Лозен.
  • Карате към югоизточната част на селото (нагоре към планината).
  • Ще трябва да преминете през цялото село и даже леко да излезете от него, за да стигнете до „НУЛЦ на БЧК – Лозен“, намиращо се на улица Половраг.
  • Над БЧК-то има паркинг за коли, където можете да си оставите автомобила и да продължите пеша на горе.
  • Ако имате подходяща кола, можете и до Лозенския манастир да стигнете с нея, но оттам нагоре ще трябва пеша.

От София:

• Първата спирка е в квартал Гео Милев.
  • Бусът върви по булевард Цариградско шосе, преминава река Искър и отбива вдясно на детелината извън София към село Лозен.
  • Слизате на спирка Школа БЧК.
  • Оттам продължавате малко нагоре, минавате през един широк паркинг и продължавате, докато съвсем скоро не видите началото на пътеката.
Вижте още
Имате идея за малко познато красиво кътче из България?

Споделете я тук и може да я добавим към картата.

Ще се свържем с вас само при възникване на въпроси относно забележителността.
Харесайте или споделете!

Опознай Родината, за да я обикнеш!